lørdag 10. august 2019

TROFASTHET

Hver dag leser jeg i en andaktsbok, Grip dagen, som på mange måter er en "meditasjonsbok som skjerper tanker, styrker troen og utfordrer til handling" slik oversetteren, Jan Gossner, uttrykker det. Charles Ringma har valgt ut tekster av Dietrich Bonhoeffer. Hans ønske var at Kristus skulle bli synlig i verden og i menneskers liv i dag. Andakten innledes med et sitat fra Dietrich Bohoeffer. Deretter komme Ringmas refleksjoner og avsluttes med tanker til refleksjon.

Vi lever i et sekularisert samfunn der vi alle har nok med oss selv og ikke ser behov for Guds inngripen eller hjelp. Vi klarer oss så inderlig godt selv, men vi er likevel preget av rastløshet og rotløshet.  Jeg ser for min egen del at jeg trenger en plass der jeg kan hvile, være trygg, søke hjelp. For meg er plassen i Jesu nærhet.

Dette er min første blogg på mange år. Håper mine hverdagstanker kan være til hjelp og refleksjon.

Jeg gjengir andakten fra "Grip dagen" for 2. august:

Andaktsordet er hentet fra Rom. 4,20-21:  "Han (Abraham) var ikke vantro og tvilte ikke på Guds løfte, men ble sterk i troen og ga Gud ære. For han var overbevist om at det Gud lovet, hadde han også makt til å gjøre"
GUDS TROFASTHET
"..... troen satser alt på Guds trofasthet."

Troen kan ikke være avhengig av troen. Å utøve tro er ikke avhengig av vår evne til å tro. Tro er alltid vår gjensvar til Guds kjærlighet og trofasthet. Slik er troen en gave, og den er ikke en evne i oss, for den skapes når Gud nåde og kjærlighet berører våre liv. For å leve videre i tro, må vi også stole på Guds trofasthet.

Tanke: Å stole på Guds trofasthet betyr ikke at vi kastes ut i et liv i avhengighet, men et liv i håp og tillit til den Gud som oppmuntrer oss til å møte livet modig og ansvarlig.

Bibelen er ingen historiebok som forteller om hendelser for årtusener tilbake. Vi hører om barnet i krybben hver jul og om Jesu død og oppstandelse i påsken. Men pinsens budskap  om Den Hellig Ånds komme, talsmannen som Jesus lovte å sende, er snart gått i glemmeboken. Men pinsens budskap forteller noe viktig, nemlig  at Jesus er nærværende i vår verden, usynlig tilstede, men likevel nærværende. Hans nærvær er reelt, og vi rotløse og rastløse mennesker trenger å bli klar over at han er nær i alle våre situasjoner enten de er mørke eller lyse. For meg er det godt å holde meg nær til Gud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar